ul#list-nav { list-style:none; margin:20px; padding:0; width:525px } ul#list-nav li { display:inline } ul#list-nav li a { text-decoration:none; padding:5px 0; width:100px; background:#FF0099; color:#eee; float:left; text-align:center; border-left:1px solid #fff; -moz-border-radius: 5px; } ul#list-nav li a:hover { background:#FF6699; color:#000 -moz-border-radius: 5px; } QaSaSu_BeLLa: Perhentian Island BaaGuss

Friday, July 29, 2011

Perhentian Island BaaGuss

Perhentian island…
Percutian ke pulau perhentian dirancang 2 bulan lepas iatu akhir semesta 2..kami semua bersepakat untuk bercuti ke pulau perhentian pada akhir bulan 7 selepas Li dyoorg tamat.aku dilantik sebagai pengarah oleh fahmi untuk uruskan percutian ini.
First skali aku kne uruskan pasal chalet utk ktorg menginap..memang sakit jgk r nk urus chalet nie..macam2 masalah yg timbul..then, survey aktiviti2 yg boleh buat kt pulau nie…
Masa yg ditunggu-tunggu semakain hamper..seminggu sebelum tarikh percutian ramai plak yg x dapat pergi atas sebab masing- masing..antara sbbnya ialah

     I-   Bos saya nk g umrah.xde org nk ganti saya kalu cuti..x sampai hati nk cuti sbb bos terlalu baik..termakan budi boss la 2..hahha
     II-  Boss saya msh memerlukan khidmat di syarikatnya..saya x boleh cuti..lagipun mak saya x bagi bawa kereta..saya dah pujuk dah..selain itu, duit sy ada RM60 je ni sbb byr saman JLB dan bli tiket bola Chelsea VS Malaysia..alasan ni panjang skit…
3-     III-  Saya x cukup bajet la…nk save duit sbb minggu dpn nk g Kinabalu..lagipun saya ade byk kertas yg perlu diphotostat..org lain x reti nk buat kerja Photostat nie…
4-    IV-   Saya x dpt pergi sbb ade member ajak main basikal…saya mmg x leh tolak kalu ade org ajak main basikal ni..ko tau la kan kalu bab2 basikal ni mmg pantang ditolak..
      V-    Saya x leh join sbb ari isnin kerja..last bus dari jerteh kul 9 mlm..sampai lambat nnti x sempat masuk kerja..sy x nk minta cuti sbb nk simpan tuk cuti raya nnti…
VI-     Saya x compom lgi dpt pergi x sbb kene pujuk ayah saya dulu..ayah saya garang..kalu nk pergi saya kene siapkan kerja2 yg tertunggak dulu..2 pun kalu ayah saya bagi

Senarai diatas merupakan contoh2 alasan kenapa mereka x dpt pergi…aku mmg dh down down down..nnti bpe org je yg pergi..tinggal 4 org yg ON…
Namun, alasan itu semua dapat diatasi dan ditangani..mereka semua Berjaya menghadirkan diri ke pulau perhentian…total semua yg join this holiday ialah 14 org…memang unsangkarable laa…




Perjalanan kami semua ke pulau bermula dari 3 tempat yg berbeza…satu kereta dari JB, satu dari KL dan satu dari Kelantan..tempat perkumpulan kami adalah di hadapan BALAI POLIS CHERANG RUKU…cik na dtg n jemput kami ke rumahnya utk breakfast..
Kami gerak ke jeti kul 10.30..sampai kat jeti tibe- tibe 2 org yg dikenali muncul..pada awalnya x dpt join..last2 terpacak kt jeti..buat surprise la 2…kami semua terharu dgn kedatangannya…then,perjalanan ke pulau bermula..kami semua naik bot..mmg laju bot 2..sampai tercampak2 ktorg kt dalam bot 2..salah seorg drpd kami mabuk laut..diam je die sepanjang perjalanan 2..hanya mampu tundukkan kepala ke bwh..hahha…beliau ialah Wawan Wisely..ni link fb die(……………………….)
Sampai je kt Pulau Perhentian kecil..kami menginap di Long Beach..tempat ni mmg ‘panas’ n ramai mat salleh..tanpa melengahkan masa, kami terus membasahkan diri kt air yg jernih gler selepas letak barang2 semua…mmg best gler mandi kt sini…tambahan pula ramai mat salleh yg berjemur- jemuran di tepi pantai yg indah..






Kemudian ktorg x lupa bertotao outdoor..lepas mandi manda, ktorg berhikin menuju kincir angin..laluan masuk ikut chalet Bubu..setelah berhiking lebih kurang 30 minit, kincir angina yg dicari telah ditemui..ada satu pondok kt atas 2 utk lihat keseluruhan pulau dari puncak bukit 2…keindahan dan kecantikan pulau mmg x dpt digambarkan dgn kata2..ape lagi, bergambarla ktorg semua sbg tnda kenang-kenangan..













Kami ternampak ade sekumpulan manusia yg sedang mandi n menbuat aksi terjun- terjun dari jeti yg patah..utk kesana, kami perlu menurini tangga sepanjang 2 km kot..mmg panjang la..tangganya pusing2…tempat 2 mmg best tuk main terjun..terbakar jugak aku tgk dyorg2 terjun..dah la air cantik n jernih…akhirnya aku memberanikan diri tuk terjun setelah dibakar oleh bdak2 nie..mmg syok..takut 2 x yah ckp la..jntg aku cm terhenti waktu terjun 2…adrenaline rush mmg mencurah2 kua dari bdan nie…siap ade rakam video waktu aku n ari terjun…special utk ktorg..hahha..hari pun dh nk senja..kene naik tangga 2 balik..penat gler…dh la x bw air..nasib baik jmpa mata aor kt celah2 batu..first time aku minum air yg kua dari celah batu..mmg dh xde pilihan lain..minum je..sedap jgk air celahan batu nie ek…





Aktiviti malam ialah berbbq..ktorg bw ayam n sotong..malam tu hujan lebat gler menyebabkan masa berbbq tergendala..terpaksa dilewatkan sehingga hujan berhenti..masing- masing dah ngatuk..ade yg tertido kt pondok dpn chalet 2..pastu kene halau sbb tido kt org punya buai..haha..kul 11 mlm baru stat berbbq..mkn kul 12 mlm ..mmg lapar r time 2…pas2 bleh plak terlupa bw sos..haha..nasib baik akak yg jual kt kedai 2 bagi percuma sos..ktorg mkn ayam n sotong bbq je la sbb mlm 2….
Selepas mkn, ade pertunjukan api yg memanggil- manggil kami utk ke sana…ingatkan ade ape..rupa-rupanya temapat org mabuk menari2…abg yg jual burger kt situ pun termabuk skali..x siap2 burger yg dia buat..pembeli pla kene tlg die siapkan burger..ish3…dasyat2…



Aktiviti tuk hari esok ialah bersnorkeling utk Long Trip…snrkeling start kul 10...tp kul 8 ktorg dh turun main air kt bwh 2...punye la bising ktorg memekak sampai kene sound ngn org pulau 2 su duk diam skit...setelah penat bermain air, ktorg sambung men pasir...konon2 nk bt istana pasir la...tapi benda lain plak jadinya...istana tah kemana...tgk la ape yg ktorg buat...hahah...



aktiviti pasir yg plg best ialah saat wawan ditibus ngn pasir...ktorg pilih wawan sbb dialah yg plg pasrah dgn ape yg dilakukan..langsung tidak membantah walaupun dibaling pasir...katanya " inilah mase nk bagi korang peluk aku" ayat x leh blah...ktorg convert wawan jd binatang amende tah..nk kata peguin, bukan..nk kata babi air pun bukan..tgk je la ape yg die jadi...



saat snorkeling plg best..aku dpt tgk sndiri keindahan ciptaan Allah S.W.T..ikan yg bermacam2 jenis n warna warni..ktorg jmpa ikan yu, ikan pari , ikan pirate, nemo dan byk lg la klau nk sebut..coral yg mmg memukau sesiapa yg lihat...susah la nk citer..bek korag tgk sndiri...baru lah blh rasai dan selami keindahannya...ktorg smpat g 4 checkpoint je (fish garden, shark point, turtle point n coral point) sbb x dan mase..bot dh tuggu utk pulang....kemas2 baang terus gerak naik bot kul 4.30 ptg tanpa tukar pakaian snorkeling td...mmg rushing gler sbb takut ribot nnti otw blik ke jeti kalu lmbt...


lepas balik dr pulau, g umah cikna ambik kete...mlm 2 ingt nk g La Hotspring..namun, hujan turun yg x henti-henti menyebabkan planning terpaksa dibatalkan...balik tido je kt chalet 5 bintang 1 bulan kt kuala besut...esokknya, pergi air terjun Belatan sbg penutup percutian kami...lepas mandi air laut..kite mandi plak air payau barula neutral balik..hahha...kt air terjun ni, besday aku disambut tanpa diduga dgn simbahan air yg mencurah2 tanpa henti...pas2 keropok losong dijadikan pengganti kek secret recipe...heheh...tq korg sbb celebrate bday aku awl skit thn nie..hehhe..nasib baik plan nk prank aku kt pulau x jd...kalu x mampus aku...




percutian ni sgt best bg aku...aku harap dpt berholiday lagi ngn wark, fahmie,capt,wawan, atai, anas, jas, dea,ari,cedot,PN, syud, n yaya...kalu bleh lagi ramai lagi bagus....percutian yg xkan dilupakan every moment...

No comments:

Post a Comment